Lektionstips: Arbeta källkritiskt med ett par aktuella filmer

Just nu går två filmer på bio där man som lärare kan både arbeta källkritiskt men även ämnesövergripande. På bio kan man just ni Anonym och Järnladyn. Båda fiktionella filmer om verkliga personer – båda utspelar sig England – en handlar om William Shakespeare men främst om Edward de Vere, den andra om Margaret Thatcher.Hur och varför skulle man arbeta källkritiskt med dessa filmer? Går det? Vilka källor är det man i sådana fall skall granska? Låt oss ta det film för film:

Anonym – http://www.anonymous-movie.com/site/

I fallet Anonym så är det en film som bygger på premissen att det inte var William Shakespeare som skrev de pjäserna han är känd för utan Edvard de Vere/Earl of Oxford. Be eleverna att fundera på om de tycker att den historia som presenteras i filmen verkar historiskt trolig. Oavsett vilket svar de gör be dem sedan att titta på vissa frågor som berör källkritik.

1. Verkar tidsangivelserna i filmen stämma överens med de historiska fakta som forskare fått fram om Shakespeare?

- stämmer tidsangivelser för pjäserna?

- stämmer tidsangivelserna för andra historiska händelser – när folk föddes och dog? När teatern (Globe)  brändes ned?

- stämmer uppgifterna om de andra kulturella personerna som finns med? Ben Johnson, Christopher Marlowe, Thomas Dekker m.fl

2. Fundera och tala med eleverna på hur de fick fram sina svar och vad de bygger de svaren på? Vilka källor bygger de det på?

I fallet Anonym så kan lärare i historia, svenska, engelska, kulturhistoria samarbeta för att hitta svar på dessa frågor.

Järnladyn

Järnladyn – handlar ju om en person som fortfarande lever och vars politiska handlande i allra högsta grad var väldokumenterat. Trots detta finns det givetvis i en fiktionell film många saker som källgranskas. Filmen hoppar en hel i tiden men:

Verkar saker ske i den tidsrymd de borde?

Hur skildras Thatchers politiska bana? Hur skildras hennes framgångar och motgångar? Verkar de stämma? Varför har man gjort det urvalet man gjort?

Ännu en gång – vilka källor har eleverna använt? Varför dessa? Är de trovärdiga? etc.

I fallet Järnladyn så kan lärare i historia, engelska, samhällskunskap samarbeta för att hitta svar på dessa frågor.

Den tredje filmen där källgranskning skulle vara intressant att göra är The Artist. Den bygger inte ens på verkliga händelser men den är ändå intressant att arbeta med. För den försöker skildra brottet mellan stumfilmen och ljudfilmen. Den är gjord i svart vitt och är på det stora hela stum – filmen har tre repliker – resten är texttavlor. Hur skall man då arbeta med denna film? Mitt tips är att helt enkelt kolla upp olika källor om just denna period om övergången från stumfilm till ljudfilm – fundera på hur mycket av filmen som verkar bygga på ”verkliga händelser” och hur mycket som är helt påhittat. Ännu intressantare är att fundera på hur estetsiskt korrekt filmen verkar vara. Med andra ord hur trogen är den stumfilmen som genre? Eller är det bara en modern film i svartvitt berättad utan tal?

About these ads

Posted on februari 9, 2012, in föreläsningar, Filmer, lektionstips, mediekritik and tagged , , , , , . Bookmark the permalink. Lämna en kommentar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 452 andra följare

%d bloggers like this: