Tänk om film-, TV-, bok-musikbranschen kunde lyssna lite på de som betalar för deras produkter

I en ny undersökning från University of Minnesota så har man kommit fram till att desto bredare man visar sin film desto mindre piratkopieras den. Med andra ord Om det s.k. fönstret mellan filmens första premiärdatum och när filmen blir tillgänglig på mindre orter, utomlands etc är litet – desto mindre piratkopieras filmerna – ni läsa hela rapporten här:

Reel Piracy: The Effect of Online Film Piracy on International Box Office Sales by Brett Danaher, Joel Waldfogel :: SSRN.

Detta är något vi hos Filmpedagogerna har utifrån våra erfarenheter med elever hävdat hela tiden – om tillgängligheten finns och produkten är intressant så kommer kunderna betala för den.

Filmbranschen verkar delvis förstått detta genom att göra fönstret mellan att filmer går upp i USA och Sverige allt mindre. De enda filmerna där det fortfarande är flera månader mellan amerikansk/internationell premiär och svensk premiär är barnfilmer och s.k. kvalitetsfilmer. Vore dock kul om man faktiskt kunde göra så att fönstret inom inte s.k. kvalitetsfilm minskade också – så att det inte tar 6-12 månader för prisvinnande film från de stora festivalerna att nå Sverige.

På TV verkar man ha gjort samma insikt även om Tv-kanalerna har haft lite konstiga prioriteringar gällande när de visar serierna. De TV-serier som traditionellt laddas ned mest är action och sitcoms, ofta är det just i dessa genres som fönstret mellan när de sänds i original och i Sverige som störst. De TV-kanalerna som är snabbast i Sverige att göra fönstret främst mot USA så litet som möjligt är SVT och Canal +. SVT var t.ex. snabba att plocka upp just en actionserie  – the Event (även om serien som sådan inte kanske var så populär). Fönstret mellan att Sherlock går på Engelsk Tv och svensk är även det litet, likaså för denna TV-säsongs bästa TV-serie: Homeland. På Canal+ kan man i vår se Luck relativt kort tid efter USA samt att Game of Thrones även den går väldigt nära USA visningarna. De äldre serierna som Canal+ har har även de kort fönster – serier som 30 rock, True Blood, House och Boardwalk Empire. I vår kommer även serier som The River och Smash – nära inpå sina premiärer. De serier som dock är intressantast/populärast i vår Alcatraz och Touch kommer långt senare.

Musikbranschen och Bokbranschen – har lite andra problem. Bokbranschens har stora problem och vill ni veta mer om några av deras problem rekommenderas varmt att läsa dessa inlagor i ämnet från Copyriot:

http://copyriot.se/2012/02/18/fildelningen-av-bocker-kan-bana-vag-i-natets-tunnlar/

http://copyriot.se/2012/01/16/biblioteken-och-e-bockerna-tva-modeller-lika-orimliga/

Musikbranschen har lärt sig av sina tidigare misstag och distribuerar idag det mesta samtidigt i hela världen. Det finns dock en del undantag. Anar dock att även de börjar förstå att de försöken att dela upp världen i olika regioner och marknader är ganska döfött i dagens digitala värld.

Oavsett vilken mediebransch man tillhör så borde nog alla lära sig en sak – De flesta är beredda att betala för innehåll – de flesta är dock inte så förtjusta att behöva vänta på innehåll. Desto snabbare saker kommer ut samtidigt i hela världen – desto större spridning får man. Så kanske dags att lyssna på de som betalar för ens produkter.

Posted on februari 21, 2012, in Böcker, Debatt, Filmer, Medietips, nedladdningar, Sociala medier, TV and tagged , , , , . Bookmark the permalink. 1 kommentar.

  1. Bra! Fint innehåll på denna blogg!

    Säger Daniel på Polhem

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: