Image

2011 kom Skolverket med en undersökning som visade att kunskapen om källkritik hos svenska skolungdomar var god. Vi vet inte riktigt hur vi skall tolka en sådan utsaga eftersom vi inte tycker att den stämmer. Inte någon grupp av lärare vi mött sedan dess har heller hållit med om Skolverkets slutsats. Enligt alla som vi träffat förhåller det sig snarare precis tvärt om. Hur god är kunskapen på detta område inom lärarkåren? Anpassar man sina kunskaper till den nya tekniken och medieutvecklingen? Får lärare fortbildning i dessa så väsentliga frågor?

Därför är det mycket spännande att ta del av en alldeles nyutkommet examensarbete som handlar om just denna fråga. Lärarstudenterna Kenny Svensson, Malin Thörner och Marylill Nätt Mönsmo vid Institutionen för Pedagogik vid Högskolan i Borås släppte för ett par veckor sedan sin undersökning om elevers informationssökande på internet och diskuterar även lärarnas roll i sammanhanget och synen på sin egen kompetens. Bered dig på spännande och aktuell läsning.

Till uppsatsen : )

Posted on april 3, 2012, in Debatt, IKT, mediekritik, Medietips, MIL, Nyheter and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink. Lämna en kommentar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: