Lektionstips: Är du medieveten min lille vän?

Vi på Filmpedagogerna är lite märkliga av oss – när vi föreläser om nyheter så är det faktiskt så att vi ställer högre journalistiska krav på det icke-kommersiella public service bolaget SVT. En av anledningarna är ju givetvis att SVT själva har en tendens att slå sig för bröstet och hävda sin egen storhet. Så när de gör fel – vill vi gärna påpeka dessa fel och hoppas att SVT  i fortsättningen kommer att leva som de lär.

I senaste Agenda (3/6) har SVT trampat i klaveret igen. Andra tillfällen som vi påpekat kan du läsa om här: https://filmpedagogerna.wordpress.com/2012/02/16/medietips-en-liten-enkel-nyhetsovning-eller-annu-ett-exempel-pa-svts-opartiskhet/ och här: https://filmpedagogerna.wordpress.com/2012/01/13/mediekritik-vilken-sida-star-public-service-pa-offrens-eller-forovarnas/ De hade denna gång ett reportage om Robert Mugabe och FN. Vilken vinkel och hur i alla fall Mats Knutsson ser på FN hör man redan i påan: ”Ett FN som ännu en gång får kritik för att man har alltför nära relationer med diktatorer”. Det bör  påpekas att dessa diktaturer är medlemmar i FN.  Sedan börjar reportaget och i det hävdas att Robert Mugabe i veckan fått frågan om han vill utnämnas till statsman i turism. Därefter får folk uttala sig om det olämpliga i att en person med reseförbud på grund av att han är en diktator skall vara ambassadör för turism. En person i reportaget fick sedan försvara FN:s ståndpunkter vad gäller demokrati och mänskliga rättigheter. etc. Se själv reportaget nedan.

Det finns bara ett problem med hela inslaget. Robert Mugabe fick aldrig frågan. Hur uppkom då detta felaktiga reportage på SVT? Det enklaste vore givetvis om Agenda själva kunde svara på den frågan – och det kanske de gör i veckan om man påpekar att deras reportage byggde på felaktiga uppgifter. Se reportaget här det börjar 10:40 in i programmet.


3/6 – Agenda | SVT Play
.

Så hur kunde det då bli fel? En gissning från vår sida är att journalisterna på Agenda inte är medievetna och brister i sin källkritik. Varifrån kom nyheten? Ännu en gång får Agenda svara för sina källor men förmodligen kom den till Agenda via engelsk press som t.ex. The Guardian. I de flesta fall är The Guardian en trovärdig källa, även om de trampat i klaveret ett par gånger i år. Normalt sett brukar nog inte journalister ifrågasätta t.ex. The Guardians källor, men denna gång är faktiskt tillfälle då de borde. Den nation som var i tydligast konflikt med Mugabes regim och som försökt att, på alla politiska sätt de kan, få honom att avgå – är Storbritannien. Så när engelska tidningar skriver artiklar om Mugabe – då bör man VERKLIGEN kolla källorna. Läser man The Guardians artikel: http://www.guardian.co.uk/world/2012/may/29/robert-mugabe-un-international-envoy-tourism?newsfeed=true så hänvisas till FN:s organs för turisms sida UNWTO  http://leadersfortourism.unwto.org/en. Där finns dock inga uppgifter om att Mugabe utsetts till någonting.

Så källan till The Guardians ”nyhet” får man hitta någon annanstans. Som lärare bör du be eleverna att försöka hitta ursprungskällan till ”nyheten”. Det räcker faktiskt ofta med att Googla efter nyheten för att de skall hitta källan. När de gjort det så kan de fundera på vilken agenda den som var källa till ”nyheten” hade.

Filmpedagogerna arbetar med UNESCO och deras läroplan för Media and Information Literacy (MIL). En av de grundläggande tankarna med detta dokument är att skapa medievetna lärare som skall skapa medievetna elever som skall bli medievetna medborgare. Går man in på den lärresurs som vi håller på att skapa åt UNESCO så man kan i modul 2, 3,4 och 6 träna på att bli medieveten, att lära sig granska nyheter och även öva på källkritik. Den hemsidan når ni här: http://mil-project.org/

Posted on juni 5, 2012, in Debatt, föreläsningar, lektionstips, mediekritik, Medietips, Nyheter, TV and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink. Lämna en kommentar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: