100 filmer att se innan du blir vuxen – eller den stora kanonfrågan.

I somras kom Sight and sounds nya lista över världens bästa filmer enligt kritiker och akademiker samt filmregissörer. För er som missat den listan kan ni läsa den här:

http://explore.bfi.org.uk/sightandsoundpolls/2012/

De stora nyheterna med dessa listor är att för första gången på mycket länge toppas inte listan av ”världens bästa film”: En Sensation (Citizen Kane) utan av En studie i Brott (Vertigo). Filmregissörlistan ser annorlunda och den toppas av Föräldrarna (Tokyo monogatari) – en icke euro/amerikansk film.

Alla de olika listorna kan ni läsa här (dvs även hur de olika röstarnas listor såg ut)::

http://explore.bfi.org.uk/sightandsoundpolls/2012/voter

Köp ändå hela tidningen, då det är så att i det numret även finns en spännande diskussion om kanon och behov av en sådan. För det är en spännande diskussion – varför göra dessa listor? och inte minst vad leder sådana listor till? befäster de en kolonial ordning? en könsmaktsordning? Enligt kritiker av kanon så är det precis det de gör. Listorna domineras av sådant som en vit medelålders-gammal manlig publik från europa/nordamerika gillar. Men de andra filmerna då? De kvinnliga filmarna? Marissa Silverstein blev så förbannad att hon skapade en egen kvinnolista eftersom enbart 7 av 250 filmer på Sight and Sounds lista var regisserade av kvinnor. Den publicerade hon här:

http://blogs.indiewire.com/womenandhollywood/what-are-the-greatest-movies-directed-by-women

Låt mig säga så här – det finns många bra filmer på den listan men listan är lika anglocentrerad som Sight and sounds lista är manscentrerad. Så vad göra med kanonbegreppet? Går det att ha en kanon? Behövs dessa listor? Svenska excellenta filmtidningen FLM kommer i September ut med sin lista över de bästa svenska filmerna genom tiderna. Hur kommer den se ut? Eftersom så många filmkritiker i Sverige är kvinnor (i alla fall om man jämför med de som röstade på sight and sounds lista) skall det bli spännande att se hur högt de kvinnliga filmerna placerar sig i Sverige. Kommer Mai Zetterling att toppa listan och ta över första platsen från Kvarteret Korpen? Kommer svensk films stora kvinnor som Christina Olofson, Suzanne Osten, Ella Lemhagen, Susanna Edwards mfl. utmana de 5 manliga giganterna (Bergman, Troell, Widerberg, Stiller, Sjöström)?. 7 september får vi svaret på det.

Om man nu arbetar med film i skolan vilken kanon skall man då följa? Sin egen? Finns det ingen hjälp att få? Jo det gör det. Denna bloggs medskribent – Fredrik Holmberg har tillsammans med BTJ förlag gett ut 100 filmer att se innan du blir vuxen. Beställ den här:BTJ.
Varför då? Tja kanske för att listan är skapad utifrån en som arbetat med film i skolan i 20 år, dvs boken är baserad på 20 års erfarenhet av att arbeta med film i den svenska skolan. Fler anledningar? Den är till skillnad från kanonlistor löjligt aktuell – vilket om man arbetar med barn är A och O – filmer som årets Tomboy och Hunger Games är med för att ta några exempel. Så kolla in boken på länken ovan.

När FLM:s lista kommer, återkommer vi för att se hur intressant den var för skolan och minst hur genuskorrekt den var.

Posted on augusti 27, 2012, in Böcker, Debatt, Filmer, Medietips, Tidningar and tagged , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink. 1 kommentar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: