Medietips: Wolfram|Alpha – om Facebook, matematik, statistik och allt annat du inte visste att du sökte

Om du är lärare inom naturkunskapsorienterade ämnen som matematik, fysik, kemi och biologi är sannolikheten väldigt hög på att du redan använder sökmaskinen: Wolfram|Alpha: Computational Knowledge Engine. i din undervisning. För alla lärare som är mer samhällsorienterade – här kommer ett tips – börja använda Wolfram Alpha i skolan – gärna istället för Google. Varför?

För att Wolfram Alpha är en annan sorts sökmotor – enligt dom själva är de inte en sökmotor utan en ”Computatational Knowledge Engine”. För No-lärare är den given därför att man här kan skriva in formler etc och få genomgångar av de samma, eller få förklaringar inom kemi, fysik eller biologi. Men denna sökmaskin är så mycket mer – inte minst är den ett utmärkt exempel på hur man bearbetar och använder sig av statistik. Sök på Paris och du kommer inte få den vanliga Wikipedia artikeln – istället får du kartor, storlekar på stadsdelar, olika företag i Paris etc.
Allt detta samlande av data blir riktigt intressant och läskigt när man ber Wolfram Alpha beräkna ens egna Facebook data. Va? Kan den veta massor om mig på Facebook också? Ja, det kan den och utifrån pedagogiskt perspektiv är detta bra på många nivåer.

Låt mig förklara hur man gör och hur man kan använda det i klassrummet. Gå in på: http://www.wolframalpha.com/ skriv orden Facebook report i sökrutan. Godkänn applikationen. Wolfram Alpha kommer då samla ihop Facebook data om dig men inte minst om dina vänner. Det ser då ut så här:

och så kommer en lång lista med statistik över främst dina vänner på Facebook. Var de bor, om de är gifta, politiska åsikter, vad de heter (Anna är vanligast bland mina vänner), vilka som är deras kompisar etc.

Varför är då detta intressant att göra i skolan? Oavsett om man använder Facebook i skolan eller jobbet framgår det för den som studerar denna statistik att Facebook har enormt mycket information om dig som den säljer och delar med sig till den som betalar eller bara som i detta fall vet hur man söker. Så vill ni arbeta och diskuterar Facebook, sociala medier, statistik, reklam, privatliv, nätverk och sökningar har ni med hjälp av detta verktyg en guldgruva. Min erfarenhet är att när man visar hur mycket information vi faktiskt delar med oss då blir det en väckarklocka för elever och andra användare. Jag har även upptäckt att mina Facebook vänner är rätt restriktiva med att dela ut information och duktiga på säkerhetsinställningar (det syns också i statistiken) – hur medveten är du och dina elever?

Spana även in denna film som försöker förklara vad Wolfram Alpha är för något:

Kolla gärna även in detta tal från grundaren från TED:

Posted on september 4, 2012, in IKT, lektionstips, mediekritik, Medietips, MIL, Sociala medier and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink. Lämna en kommentar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: