Medietips: Newsroom

Det finns i samhället en ENDA grupp man inte får kritisera. Oavsett hur farliga saker den hittar på, hur galna saker den påstår, hur den fördummar samhället eller bara sprider felaktigheter om andra människor. Vi talar inte om HBTQ-personer, Rasister, Politiker, Minoritetsgrupper, Handikappade eller Kungahuset – vi talar givetvis om journalister. Nu har Aaron Sorkin (mannen bakom Vita Huset, Social Network m.fl.) gett sig ut på denna Don Quixote-kamp mot nutidens journalistik. Kan tilläggas att just Don Quixote är den mest citerade figuren i Tv-serien. Till ingens förvåning, gick världens journalister man ur huse för att kritisera TV-serien och dess totalt ”onyanserade och verklighetsfrånvända” skildring av att göra nyheter. Kanske jag överdriver lite, men oj vad många amerikanska journalister som hatar serien. Även en hel del andra kritiker/mediemänniskor kritiserade TV-serien, fast på andra grunder som att kvinnoporträtten är milt sagt lite dåligt tecknade, att Sorkin är lite väl ”preachy” t.o.m. för att vara Sorkin. Serien är oavsett sina tillkortakommanden mycket bra att arbeta med i skolan. I Sverige har serien premiär 9 september på C more och man kan på riktigt börja använda delar av serien i sin undervisning – speciellt om man arbetar med frågor som källgranskning, demokrati, journalistik, nyheter, politik, nya medier eller ideologi.  I oktober kommer serien även att finnas tillgänglig från HBO som ni kan läsa mer om här.

Men kritiken mot serien då? Har inte den någon grund kanske ni undrar? Det har den, men desto längre serien gått i USA har den blivit bättre och bättre och faktiskt förbättrat de saker den fått kritik för.

Så varför jobba med Newsroom? Först en liten sammanfattning av handlingen:

Newsroom utspelar sig på den påhittade kabelkanalen ACN och dess huvudperson är nyhetsankaret Will McAvoy, en av de populäraste nyhetsuppläsarna i USA. Wills f.d. flickvän Mackenzie MacHale får ta över ansvaret för producerandet av nyhetsprogrammet. Will och Mackenzie har en liten taskig historik, men bestämmer sig för att skapa News 2.0 – så som nyheter borde vara. I varje avsnitt så får vi som åskådare se hur de gör en nyhetssändning utifrån någon stor händelse som t.ex. Oljeläckan i Mexikanska gulfen, dödandet av Usama Bin Laden, Tahrirtorget och protesterna i Egypten m.fl.

Newsroom är en TV-serie om hur dess skapare Aaron Sorkin skulle vilja att dagens TV-nyheter fungerade. Det är inte en dokumentär om hur de fungerar. På samma sätt som andra Tv-serier om diverse yrkesgrupper inte är helt korrekta beskrivningar av dessa arbetsplatser är inte heller Newsroom det. Men Newsroom försöker verkligen ställa frågor om journalistikens roll i det samhälle där media i hög grad påverkar det offentliga samtalet. Det är utifrån denna aspekt som Newsroom är så spännande att arbeta med i skolan.

Avsnitt 3 börjar så här:

Här ställs just väldigt många av de frågor som intresserar Sorkin. Inte minst ställer han frågan – som journalister hatar – vem granskar journalisterna?

I Sverige idag har vi ett mycket bra mediegranskande program i radio – Medierna men inget på TV – varför finns det inte på TV, varför granskar ingen bilderna i nyheterna? Borde vi inte ha ett sådant i Public Service?

Newsroom granskar inte andra journalister, serien jobbar på ett annat sätt. På ett mycket snyggt och finurligt sätt visar den upp de olika dilemman som alla amerikanska journalister som arbetar med nyheter borde ställas inför.

Den första frågan är denna – vad är en nyhet? Vi kan ju säga så här – att Sorkin verkar anse att frågor av politisk natur som handlar om beslut som påverkar folks liv är av större värde än frågor kring politikers och kändisars privatliv. Han verkar även vara av åsikten att om journalister vore pålästa skulle de ställa frågor till politiska representanter om deras politik och inte enbart låta politikerna få uttrycka sin propaganda utan direkta följdfrågor. Denna serie utspelar sig i USA – det svenska politiska systemet och våra nyheter ser väl helt annorlunda ut? Som lärare kan ni ju ta väl valda delar och diskutera de etiska och moraliska dilemman som serien lyfter utifrån en svensk synvinkel. Använda gärna denna guide, eller denna från ABF och UR för att få fördjupande frågor. Det är ju fortfarande fullt möjligt att ta delar ur Newsroom och ställa frågorna – hur gjorde man i Sverige kring dessa frågor som lyfts här? Hur rapporterades dessa nyheter? Vad blir nyheter här i Sverige? Och på vilka grunder. När Newsroom har premiär på annan kanal än C More är i skrivande stund inte klart men vi lovar att hålla er informerade på denna plats. Ni är givetvis även varm välkomna till Filmpedagogerna för föreläsning kring nyheter, vi och dom eller Mänskliga rättigheter.

Vill ni ha tips på en utmärkt artikel om Aaron Sorkin och amerikansk TV – läs denna från Vanity Fair (som gjordes innan serien började sändas i USA): http://www.vanityfair.com/hollywood/2012/05/aaron-sorkin-newsroom-sneak-peek

I dagens SVD kan man även läsa en längre intervju med Sorkin angående Newsroom: http://www.svd.se/kultur/verbal-akrobat_7481618.svd

Posted on september 7, 2012, in föreläsningar, IKT, lektionstips, mediekritik, Medietips, MIL, Nyheter, Tidningar, TV. Bookmark the permalink. 1 kommentar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: