Mediekritik: Om opinionsundersökningar och spel – Oraklet på presidentbörsen | Fokus

Hur viktiga är opinionsundersökningar? Det beror nog på vem du frågar? Hur korrekta är de då? Enligt många medier är det lika sanna som bibeln är för en bokstavstroende. Frågan är: bör de vara det? I senaste numret av magasinet Fokus skriver Johan Anderberg att det i amerikansk politik börjar komma in ett nytt orakel för att förutspå vinnare i val. Läs artikeln här: Oraklet på presidentbörsen | Fokus.

I svenska medier diskuteras politiska opinionsmätningar ofta. De ges VÄLDIGT stor tyngd, långa analyser och debatter följer kring % ändringar mellan valen. Ibland så undrar man om det faktiskt är så illa att dagens journalister inte vet vad opinionsmätningar verkligen är? hur de är skapade? eller dess effekter. Det mest skrämmande är att journalister börjar se opinionsmätningar som om det vore spel. Därför är artikeln från Fokus så intressant – för i USA verkar det som att om man ser opinionsmätningar som ett spel och kopplar samman dom med andra siffror som kan påverka ett val så blir de helt plötsligt den sortens källa som medierna så ofta eftersöker i opinionsundersökningar.

Posted on september 10, 2012, in Debatt, IKT, lektionstips, mediekritik, Medietips, Nyheter, Tidningar and tagged , , , , . Bookmark the permalink. Lämna en kommentar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: