Debatt: Har föräldrar ansvar för vad deras barn spelar på nätet och i appar?

Just nu drivs två fall i marknadsdomstolen kring köp inuti program (på nätet/i appar). I onsdags presenterades Utredningen ”App to Date”  för regeringen: Läs hela här. I förslagen kan man läsa detta som berör barn, unga och skolan:

  • Barn och unga kan som parter ingå avtal och köpa varor eller tjänster via mobil eller läsplatta endast om förmyndaren samtyckt eller gett intryck av samtycke. Har förmyndaren gett barnet kontantkort kan det användas till sedvanliga köp.
  • Föräldrar som gett barnet tillåtelse att använda en förälders telefon blir inte automatiskt betalningsskyldiga för köp som barn har gjort med hjälp av denna.
  • InApp-köp i appar som riktar sig till barn är otillbörlig marknadsföring och kan förbjudas.

Jag förstår varför en del av dessa förslag kommer. Många har ju hört om barnen som spelade Smurf Village och köpte tjänster för 50000.

Bild från Smurf Village – där det nu mera står att man köper saker i appen som varning.

Jag förstår att det enklaste sättet sättet att stoppa barn under 12 år från att köpa saker i appar är att förbjuda alla sådana appar (och liknande gratisspel på nätet). Det finns dock ett lite svårare sätt som jag som film- och mediepedagog tycker är grymt underskattat nämligen att utbilda föräldrarna. Om jag tar mig själv som exempel, min 2 åring spelar på min iPad och iPhone. Jag har sett till att han inte kan komma åt nätet när han gör det. Jag ser till att inte ha in-app köp appar på apparaterna. Jag har stängt av möjligheten att köpa saker inom program. Hur gör man det? Här är en enkel guide.: Så här förhindrar du barnen att köpa i Appstorearwengrim.  Visst jag är mediepedagog. Visst jag undervisar om IKT. Visst jag  undervisar om hur reklam och marknadsföring fungerar. Ja, jag är Medie och Informations Kunnig (MIK). Bör jag ställa samma krav på andra föräldrar? Att de skall kunna lika mycket som mig? Nej. Att de bör veta vad deras barn gör på nätet, vilken sorts spel de spelar, att engagerar sig i sina barns medievanor? Ja, det anser jag.
Statens medieråd har gett ur en enkel guide till föräldrar kring just spelande: Ladda ned den här.

Om man förbjuder det så försvinner problemet? Det är ju tyvärr inte så. Effekten blir att föräldrar slipper ta ansvar för och  engagera sig i vad deras barn gör. Fundera på alla rubriker kring kränkta barn på Facebook i medierna. Hur många av dessa barn är under 13 år (som är Facebooks åldersgräns). Vems är felet att barn som inte skall ha ett facebook konto har ett konto? Var har det brustit? Är det kanske så, och nu spekulerar jag, att föräldrarna har skapat kontot åt barnen? Vilket ansvar har föräldrarna? Jag hoppas att man förutom att  enbart förbjuda saker faktiskt funderar lite på att skapa medievetna föräldrar. Så att dagens föräldrar är medvetna och kunniga i hur appar, dataspel etc. som deras barn använder fungerar. Inte minst så vore det på tiden att vuxna lär sig att inget är gratis. Du betalar med information, tid, in-app purchases, eller på andra sätt. Företag som Facebook och Google bedriver inte välgörenhetsverksamhet. Även om det verkar som om deras tjänster är gratis så tjänar de faktiskt pengar på något. Företag som Apple arbetar likadant – de bäddar in ”gratissaker” i sina produkter men det gör inte sakerna gratis – du betalar för dom då de ingår i din maskin. Att nå ut till föräldrar kring dessa frågor är svårt. Dock så kan ju alla försöka i den mån man kan faktiskt utbilda andra föräldrar, tipsa om resurser (som de ovan) och på andra sätt se till att föräldrar tar lite ansvar och engagerar sig i vad deras barn gör när de använder appar och spel. Braa en lite from förhoppning.

Posted on september 14, 2012, in Dataspel, Debatt, IKT, mediekritik, Medietips, MIL, nedladdningar and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink. Lämna en kommentar.

Kommentera

