Boktips: Pennvässaren av Veronica Grönte

Uppdateringarna har inte varit riktigt på den nivån som vi skulle velat den senaste veckan. Bokmässa och skapande av föreläsningar har kommit lite i vägen. En av de föreläsningarna vi arbetat med är Svenska och det vidgade textbegreppet. Vi har suttit och läst LGR11 för svenskaämnet och gått igenom läroplanerna från ettan till gymnasiet.

På bokmässan presenterades Litteraturutredningens rapport: Läsandets kultur. http://regeringen.se/sb/d/15600/a/200257 Mycket av fokuset i den låg på att öka läskunnigheten och läsförståelsen hos unga. Ett annat av fokusen i utredningen är verksamma författare och deras möjlighet till ersättning och utveckling. Det är ju ändå så att läsningen i skolan skall inte enbart leda till att man ökar sin läsförmåga utan även till att utveckla elevernas egna skrivförmåga. Så hur får man eleverna att skriva egna berättelser? Finns det hjälpmedel? Det räcker ju inte med att eleverna läser så blir de automatiskt duktiga på att skriva och berätta själva. Ett fantastiskt hjälpmedel som vi arbetat med och som nu kommer ut i uppdaterad version är boken Pennvässaren av Veronica Grönte. Denna bok ger eleverna och lärarna mycket konkreta tips på hur man skapar egna berättelser. Inte minst så är det en bok som arbetar mycket med att skapa skrivlust hos barnen. Vår och Veronica Gröntes erfarenhet att arbeta med läsande och skrivande verkar vara densamma, nämligen att för att få eleverna att berätta behöver de lära sig en struktur att skapa utifrån. De behöver konkret hjälp med karaktärer, dramaturgi och form. Denna bok ger just denna hjälp – genom många (95) övningar så kan man med hjälp av denna bok nivåanpassa skrivprocessen utifrån LGR11. Att låta elever ”fritt” skriva om vadsomhelst och hursomhelst är inte vidare bra pedagogik. I flera dagar har jag nu hört nordens ledande författare tala om hur mycket skrivandet är ett arbete där det handlar om just att utifrån fasta ramar skapa berättelser. Ingmar Bergman har enligt dottern Linn Ullman citerat Gertrude Stein och sagt att skrivandet att är 1% kreativitet och 99% disciplin.

Pennvässaren fungerar dubbelt för läraren. Här finns mycket hjälp för läraren att själv lära sig karaktärsanalys och dramaturgi så att man sedan själv kan undervisa för sina elever om just detta. Sedan finns mycket konkreta övningar, planscher etc för läraren att använda när eleverna skall skriva själva. Så sammanfattningsvis: Pennvässaren är ett mycket bra och konkret hjälpmedel för er lärare som arbetar med skrivande och berättande (inte enbart i skriven form) från ettan till gymnasiet. Just nu kan ni gå en skrivkurs med Veronica Grönte i Göteborg. Mer information finner ni här.http://www.forfattarskola.se/aktuella-kurser?task=view_event&event_id=28

Posted on oktober 3, 2012, in Böcker, föreläsningar, lektionstips, Medietips and tagged , , , , , . Bookmark the permalink. Lämna en kommentar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: