Medietips: Kritiskt tänkande och Källkritik – genomskåda mediebruset

Igår var det partiledardebatt. Som vanligt flög det siffror och statistik så det stod härliga till. Hur är det möjligt att samma verklighet kan se så olika ut beroende på om man är borgerlig eller röd/grön? Hur mycket sanning finns det bakom det som sas igår? Går det att kolla upp?  Det enkla svaret är nej. Det mer komplicerade svaret är ja, klart det går, men det kräver en hel del källgranskning och källkritik samt kunskap om statistik. Så hur göra i skolan kring dessa frågor? Ett mycket bra och konkret tips är UR:s nya temasajt om källkritik som ni kan finna här: Källkritik – genomskåda mediebruset – UR.se.

Ett annat mycket bra tips är Kolla Källan som har många bra guider som ni finner hos Skolverket: http://www.skolverket.se/skolutveckling/itiskolan/kollakallan. Kolla specifikt in Kolla Källans Wiki – där ni som pedagoger kommer få många praktiska tips på att arbeta med källkritik och kritisk granskning utifrån de nya läroplanerna och i olika medieformer – ni hittar den här: https://kollakallans.wikispaces.com/

Men statistik och siffror är knepiga att kolla i realtid som under en partiledardebatt i TV. I USA som är ett mycket större land finns sajter som Factcheck och PolitiFact som kollar källor allt eftersom, i de olika amerikanska debatterna och man får som tittare rätt snabbt reda på hur sant det som de som debatterade sa. Dessa sajter kollar även upp reklam och annan propaganda som används i politiska syften. Svenska tidningar har börjat med sk. Faktakoll men denna information kommer tyvärr långt efter debatter samt svarar ofta på enbart ett påstående och inte en hel debatt. Så hur granska statistik och siffror? Radioprogrammet Medierna har vid flera tillfällen visat på det stora problemet som journalister har med siffror och statistik. Om journalister inte förstår statistik skall man begära att elever i skolan kan förhålla sig kritiskt till olika statistiska källor? Med hjälp av sajter som de ovan, en bra undervisning kring detta i många ämnen i skolan (svenska, matte, historia, samhällskunskap mfl.) så borde det gå – enligt de nya läroplanerna skall eleverna i alla fall göra detta i skolan. Medierna valde att publicera Jan Strids 10 bud om kvantitativa undersökningar. Läs hans tio bud om hur en undersökning görs och bedöms här.

Posted on oktober 8, 2012, in föreläsningar, IKT, lektionstips, mediekritik, Medietips, MIL, Nyheter, TV and tagged , , , , , , , , , . Bookmark the permalink. 1 kommentar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: