Debatt och medietips: Om den ojämlika svenska skolan – Svenskarna och Internet

I veckan kom .ses interstatistikrapport Svenskarna och internet 2012 som ni kan läsa här: Svenskarna och Internet 2012 | Internetstatistik.

Några revolutionerande nyheter? Inte direkt – Internet och olika sorters dataanvändning börjar stagnera, det ökar däremot i de lägre åldrarna. I skolan så har det dock skett en markant ökning av internetanvändandet där det gått från 0,7 timmar i veckan till 1,1 timmar. Så internetanvändandet ökar i skolan. Känns rätt bra, även om jag inte vet vad det är för sorts internetanvändande som står för ökningen. Hur ser då IKT-användandet ut i den svenska skolan? Enligt Skolinspektionen inte så bra i deras granskning: IT i undervisningen. Lite godbitar:

  • Satsningar på inköp av IT-utrustning har i många fall inte åtföljts av satsningar för att utveckla användningen av IT så att det blir ett stöd i det pedagogiska arbetet och gynnar elevernas kunskapsutveckling och lärande.  Ofta har man nöjt sig med att använda IT-utrustningen för att effektivisera administration, planering och organisation av skolarbetet.
  • Skolledningen styr inte användningen av IT i undervisningen på ett aktivt sätt. Många skolor saknar övergripande strategi för användning av IT i det pedagogiska arbetet, och IT-användningen i undervisningen blir därför ofta en fråga som beror på den enskilde lärarens intresse.
  • Lärarnas behov av kompetensutveckling för att använda IT-verktygen i det pedagogiska arbetet har inte tillgodosetts.
  • En del skolor saknar grundläggande förutsättningar för användning av IT i undervisningen därför att de saknar, eller har föråldrad utrustning. Ett annat problem är att de saknar IT-support i det dagliga arbetet.

Jobbar man som vi med IKT i skolan är ju inte detta direkt överraskningar. Det är så här verkligheten ser ut. Enligt OECD är vi inget vidare på detta heller. När PISA kommer rapportera om 8 år med Jan Björklunds satsning på IKT och utvärdera den samma, lär inte Sverige ligga först, snarare lär Sverige vara lika bra i Europa på detta som svenska fotbollslag är i Europa. Hur är detta möjligt i världens bästa IT nation? Varför och hur kan det bli så skevt? Personligen slog det mig just att mina barn bor i en stadsdel där sannolikheten att den kommunala skolan kommer erbjuda dem: 1-till-1 eller 2-till-1, eller IKT undervisning av något slag innan gymnasiet, som lika trolig som att de skulle få en sådan utbildning om de bodde i Nordkorea. Visst jag kan ta mina barn och sätta dem i privatskola men det lär ju inte hjälpa de barn som är kvar i den kommunala skolan. Så finns det någon möjlighet att förändra detta? och vad blir effekterna av dessa ojämlikheter i den svenska skolan och förskolan?

Det enklaste sättet är givetvis att tillsätta mer resurser till skolan och att på riktigt se till att skolan blir likvärdig i hela landet. Nu pratar vi stora resurser – fast om Sverige skall bli konkurrenskraftiga på allvar mot sin omvärld kanske det kan vara en satsning värd att göra – om man inte anser och hoppas på att det är just Nordkorea vi skall konkurrera med.

Effekter? låt mig ge ett exempel som kanske inte verkar ha med det här att göra, men som faktiskt har med det att göra. När min arbetskamrat var på en kl. 15 visning av Ted så fanns det väldigt många barn under 10 i salongen. Vet inte om ni sett Ted men här kan ni kolla på trailern (fast ni måste vara över 18 år för att se den):

Fundera sedan på om det är lämplig film för 8-9 åringar? Om ni sett den SÅ VET NI att den inte är en film som lämpar sig för de åldrarna. Att som biopersonal försöka förklara varför föräldrar inte skall se denna film med sin 8 åring är inte direkt lätt. Vad har det med skolan att göra? Vi kan väl säga att för att göra ett litet ovetenskapligt överslag så kommer de flesta av dessa föräldrar från socioekonomiskt dåliga förhållanden. Att deras barn sedan går i skolor där de mycket väl kan hamna utanför hjälp med IKT och att deras föräldrar kanske själva har råd till IKT verktyg och klart tydligt saknar Medie- och informationskompetens är lite olyckligt.

Fast kanske skall dessa föräldrar och barn som inte får IKT hjälp i skola och förskola bara vara lyckliga. För samtidigt pågår just nu en diskussion hur farliga surfplattor är för främst små barn. Diskussionen är väldigt lik den som för ett tag sedan var om TV för små barn, sedan dataspel (för typ alla människor) och nu alltså surfplattor. Ett exempel på hur debatten kan se ut finner ni här:

Just det inlägget besvarades rätt bra av Elza Dunkel här.

Som en uppföljning av detta och rapporten som nämns ovan passade SVT Debatt att ha just en debatt om surfplattoranvändande bland små barn. Den kan ni se här:

Lite kortfattat man kan ju sammanfatta den debatten så här – det finns personer inom Waldorfpedagogiken som inte uppskattar surfplattor – det finns en hel andra som ser många fördelar med dessa plattor. Dock så anser t.o.m. folk inom Waldorf att elever faktiskt skall ha tillgång till IKT-redskap. Och så var vi där igen…den ojämlika skolan vi har Sverige kommer inte bara skapa A och B-lag i Sverige, utan faktiskt leda till att Sverige kommer bli ett B-lag internationellt. Så kanske, kanske är det dags att på riktigt satsa på skolan, inte enbart IKT i skolan, utan hela skolan i hela Sverige. Bara en liten tanke så där…

Posted on oktober 19, 2012, in Dataspel, Debatt, Filmer, IKT, mediekritik, Medietips, MIL, Nyheter, Sociala medier and tagged , , , , , , , , , . Bookmark the permalink. Lämna en kommentar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: