Källkritik – en viktig del av att vara MIK (Medie-och InformationsKunnig)

Arbetet med UNESCO fortlöper. Det skrivs texter, det förbereds MIK-dag, det görs hemsida åt UNESCO. Då hittar man även massor av spännande material man inte kan hålla för sig själv. Källkritik är en mycket viktig del av att vara Medie- och InformationsKunnig. Vi ska arbeta med källkritik i skolan men vi arbetar oftast med källkritik som är baserad på traditionell text. Men hur är det med källkritiken av bilder? Då blir det mycket svårare.

Så här kommer två bra exempel som ni kan öva er på:
Den första handlar om vinklar vid stillbilder. En kameravinkel påverkar väldigt mycket av vad vi ser och inte ser. Med andra ord de bilder vi ser i t.ex. tidningar etc är ju tagna med ett medvetet vinkelval. Diskutera gärna med era elever vad de tror att de ser på dessa bilder? hur är det skapade? Hur har vinklarna lurat oss? Titta sen gärna på vanliga bilder och fundera på hur vinklar och andra kameratekniska val påverkar oss.

 angle-of-the-camera-thumbWhy camera angles are critical… – FB Troublemakers.

Kristina Alexandersson från webbstjärnan hittade ett utmärkt exempel för liknande frågor och analys på både stillbild och film.

Hennes frågor hittar ni här.

Filmen ser ni här:

och glöm inte att komma på MIK-dagen och fortbilda dig kring bilder, källkritik, information och så mycket mer.

Posted on januari 15, 2013, in bilder, föreläsningar, Filmer, IKT, lektionstips, mediekritik, Medietips, MIK (Medie- och InformationsKunnighet) and tagged , , , , , . Bookmark the permalink. Lämna en kommentar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: