Två underbara klipp som är mycket bra att använda i undervisning kring nyheter, mediekritik och Medie- och InformationsKunnighet

En sådan vecka föra veckan var. Det var mycket om man säger så. Programmet för MIK-dagen spikades. Vi gjorde en del marknadsföring. Vi fick oväntad hjälp på flera fronter. Filmpedagogerna har nu arbetat i 20 år med film- och mediepedagogik. I c:a 15 av dessa åren har vi arbetat med nyheter och rörlig bild. Sedan länge har vi försökt att skapa ett nyhetsmaterial som undervisningsmaterial. Vi har gjort delar av sådant material åt Multimediabyrån på skolverket. Samma vecka som vi arbetade som furier med MIK-dagen kommer två stycken fantastiska program som hävdar samma sak som vi hävdat i 15 år och som båda pekar på det ENORMA behovet av Medie- och InformationsKunniga medborgare i Sverige och hela världen.

Först ut var humorprogrammet Daily Show – som hade denna makalösa pärla – klicka här nedan på bilden för att se klippet.

Image

Ett program som med viss humor visar på att t.ex. CNN har lagt ner sin grävande journalistik eftersom den inte är lönsam och istället satsar på saker som inte är nyheter men som säljer kanalen.  CNN var ju bäst i klassen där Fox News och vänsterkanalen MSNBC redan hade lagt ner sina grävande program och satsat allt på tyckare – där de båda hade tagit sina ”stjärnor” från CNN – där Glenn Beck är den största av dem. I skolan är detta klipp så användbart för att diskutera vad som är journalistik och vad som är nyheter – Båda stora och viktiga frågor i UNESCOS ramverk – ni hittar dessa i modulerna 1 och 2. UNESCO kommer även mycket snart att lansera en Freedom of Expression toolkit – där detta är själva grunden för yttrandefriheten och i förläningen demokratin.

Sedan kom SR P1:s eminenta program Medierna som nära på borde skrivas in i nästa läroplan som obligatorisk del av samhällskunskapen, matematiken och svenskan på gymnasiet. Programmet hade två delar. Den första delen handlade om hur medierna behandlade statistik och hur utbildade mediernas journalister var i statistik. Snabb sammanfattning – de flesta journalister är okunniga kring frågor om hur man tolkar statistik. Vad som var ännu värre för journalistkåren var att journalisterna själva beskrev att politiskjournalistiken tagit den riktning som vi skrev om att den amerikanska journalistiken tagit. Nämligen att politiskjournalistik handlar inte längre om innehåll utan ses som en sporttävling. Skillnaden mellan Allsvenskan och Riksdagen börjar suddas ut. Ett hot mot demokratin? Jan Stridh som alltid får svara i dessa frågor sa rent krasst att ända räddningen är att vi som medborgare blir Medie- och InformatiosnKunniga,

Och sedan svarade Expressens chefredaktör på Mediernas inslag med http://bloggar.expressen.se/thomasmattsson/2013/01/osakligt-om-opinionsmatningar/

Vilket förde oss över till del 2 av Medierna programmet – den delen handlade om granskande journalistik och hur den dramatiserades. I Medierna gjorde man det intressanta upplägget att i reportaget som var helt dramaturgiskt korrekt parallellklippa mellan hur man ”skapar” granskande nonfiktions-program och hur en dramaturg som skriver fiktion skapar samma berättelser. Helt plötsligt blev det rätt tydligt att våra granskande program i TV ofta använder sig av samma sätt att berätta som fiktionen. Vi har hävdat länge men Medierna gjorde det mycket snyggt och tydligt – och podden kommer finnas kvar att lyssna på även för framtida elever. Det hade ju varit jättekul om de även visat på hur man skapar dramaturgi på de vanliga nyhetssändningarna. Nu kommer det riktigt spännande – Lyssnar man om på programmets första del och analyserar det utifrån den andra delen som handlade om dramaturgi så upptäcker man att Medierna själva har använt sig av dramaturgi, form och stil för att framställa personer som ”goda” och ”onda”. Att inslaget i del 2 avslutas med att Janne Josefsson önskar att reportern från Medierna skall klippa intervjun korrekt är ju rätt talande för medvetenheten hos journalisterna själva om dramaturgins makt.

Hade inte Thomas Mattsson skrivit sin kritik mot Medierna hade jag nog inte lyssnat om på första delen – och hört hur dramaturgiskt väluppbyggt Mediernas reportage är. Vi orkar inte vara källkritiska hela tiden – speciellt inte när man arbetar med flera medier. För att ändå träna sig rekommenderar vi å det varmaste Berättandets Grammatik. Den är skapad av Multimediabyrån och i MIL sammanhang kan man hitta detta material i Modul 4 unit 3 på t.ex. mil-project.org.

CapturFiles_209

Posted on januari 21, 2013, in Debatt, föreläsningar, IKT, lektionstips, mediekritik, Medietips, MIK (Medie- och InformationsKunnighet), MIL, Nyheter, Tidningar, TV and tagged , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink. 1 kommentar.

  1. Och bråket mellan Mattsson och Medierna fortsätter här: http://www.journalisten.se/nyheter/medierna-svarar-pa-mattssons-kritik

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: