TV 3.0 – kan vi verkligen fortfarande prata om TV?

Som föreläsare om film och TV i över 20 år har det hänt mycket med ungdomars (och även vuxnas medievanor). Filmbranschen har varit tvungen att anpassa sig och ställa om till en ny medieverklighet. Film går bättre än någonsin på bio och på nätet men tappar kraftigt i DVD-försäljning och uthyrning. Dagens biofilmer är allt mer stora visuella spektakel, gärna i 3d, som snarare kan ses som evenemang än bra berättelser. Att ett riskkapitalbolag går in och köper majoriteten av SF-bio är rätt talande. Bio är allt mer att jämföra med konserter, mässor och andra evenemang. Det handlar inte lika mycket om berättelserna längre. Vill man ha berättelser – så ser man på TV eller i alla fall TV-serier.

Frågan är dock om vi fortfarande kan tala om TV i traditionell mening. Traditionella TV-serier skapades för att passa utsatta tidsslottar i tv-tablån. De skapades ofta för att innehålla reklam. Strukturen på TV-serierna blev anpassad efter reklamen oavsett om programmen var 23 minuter (30 minuter med reklam) eller 44 minuter (1h med reklam). TV-serierna finansierades med reklam. Det behövdes tittare för att kunna sälja dem till reklamköpare. Hade ett TV-program inte tittare, då lades det ned. Så är det inte längre. Med hjälp av främst internet har TV-tittandet förändrats radikalt. Folk ser mer på TV-serier nu än någonsin. TV-serier har i snart 15 år varit haft bättre berättelser än vi mött på filmduken. Allt fler filmregissörer går över till även TV. Men framförallt de stora manusförfattarna hittar vi inom TV.  Men, är det TV vi pratar om? TV – ser man väl hemma på en TV-apparat? Traditionellt när programmen gick. Detta ändras nu drastiskt – speciellt i USA. Tidningen Wireds senaste nummer har fokus på TV. Magasinet pekar på just hur våra tittarvanor håller på att fullständigt förändras, så pass att det börjar påverka innehållet. Detta är trender vi allt mer börjar se även hos de elever vi har hos oss.

Låt oss titta lite närmare på dessa trender och hur de kan tänkas påverka framtidens TV:

  • Dåliga tittarsiffror spelar inte lika stor roll längre.
    När vi frågar våra elever vad de ser på TV brukar de alltid nämna samma fyra serier Simpsons, Family Guy, 2 ½ men och Vampire Diaries. Det alla dessa serier har gemensamt är att de går på TV6. Det är sällan deras favoriter men de tittar gärna på dem. Ber man dem säga vilka TV-serier de följer så dyker de upp c:a 40 olika titlar just nu – allt från Big Bang Theory och Gossip Girl till Girls, Game of Thrones, Walking Dead och Homeland. Så verkar även trenden vara i USA. Det mest sedda Tv-serierna på traditionell tv i USA når 15 miljoner amerikaner. Den mest nerladdade serien i världen förra året var Game of thrones – den har c:a 1,3 miljoner tittare.CapturFiles_239
    Det finns två stora skillnader mellan de mest populära serierna vad gäller tittare och nedladdning. 1. Game of Thrones är mycket mer omtyckt av sina tittare än de populäraste serien till antalet tittare. 2. Game of thrones går på HBO – för att se den måste man ha ett abonnemang hos HBO alternativt köpa serien då den gått färdigt. Kabelbolag som HBO och AMC har förändrat spelfältet för TV-serier. Dessa kanaler är reklamfria – du köper abonnemang. De flesta köper abonnemang pga av att dessa kanaler erbjuder TV-serier man verkligen vill se. Men även HBO lägger ner serier som har få tittare oavsett hur många priser de vinner och hur bra kritik de får. Det som idag avgör om serier får gå kvar i USA börjar bero på att man börjar mäta popularitet och tittare på ett helt nytt sätt. Har serier en stor popularitet inom t.ex. sociala medier är det värt mycket om det går att som bolag kapitalisera på detta, speciellt om det är i målgruppen 15-25 år. För popularitet i sociala medier, bloggar etc brukar tyda på att dessa tittare verkligen är engagerade i sin serie. Så numera kan även serier med traditionellt dåliga siffror  som 30 rock, Parks and Recreation och Community få gå kvar på annonsfinansierade kanaler.  Det finns dock en aspekt till  – allt fler ser serier när de själva vill och inte just den dagen de visas på TV:n. Med dagens teknik börjar detta bli allt mer möjligt att göra lagligt – såväl i USA som i Sverige. Och över till nästa stora trend.
    Amclogohbologonetflix
  • Bingetittande och jag vill själv bestämma när jag ser på program.

Hur bedömer man idag hur populär en serie är? Du kan titta på hur många som ser den när den sänds. Det blir i USA ofta rätt låga siffror. Du kan räkna på hur många som spelar in serien. Siffrorna ökar. Du kan börja räkna på hur många som ser din serie strömmande på dina egna strömmande tjänster. Siffrorna ökar ännu mer. Du kan räkna hur många som köper serieavsnitten på t.ex. itunes, amazon. Siffrorna fortsätter att öka. Betyder det att man nu vet hur populär en serie är? Nej, för nu kommer nästa del. Serien börjar visas strömmande på Netflix och där är 70% av det man ser på Tv-serier. Serien börjar säljas på DVD och hela säsongen går att ladda ned från Amazon, iTunes etc. Nu vet man hur populär ens serie är. Det är många parametrar det där. Jag har vänner som aldrig kollar på serier när de går på TV. De kollar enbart på Tv-serier när de gått klart. Då menar jag inte gått klart sin säsong, utan helt klart, de skall vara avslutade. Först då vet de att serien blir en full berättelse, att den gick klart och att den berättade klart det den skulle. Jag börjar ana att det kommer bli allt fler som tänker så här. Den stora nya trenden i USA och säkert även i Sverige är ”Bingewatching”. Man ser igenom hela säsonger i ett svep – man behöver inte vänta på att nästa avsnitt skall sändas. Det har ju redan sänts, så man tar ett avsnitt till, och ett till etc. Sedan har det gått 10 timmar. Detta är ju Netflix affärsidé. Man lägger inte upp serier förrän säsongen är avslutad. Så man kan se på hur många avsnitt man vill på raken (eller i alla fall så många avsnitt som har tid att se). Detta sätts nu på prov till fullo när Netflix börjar producera TV-serier själva. Man lägger upp hela sin nya serie House of Cards, alla tretton avsnitt på en gång. Detta hade man redan testat innan med Lillyhammer med viss framgång. Nu blev framgången monumental, House of Cards blev Netflix mest sedda titel någonsin. Det verkar som om Netflix fyller ett behov av att kunna se hela berättelser på en gång när man själv vill.

Nu jobbar de även på att återlansera TV-serien Arrested development eller som TV4 kallade den Firma Ruffel & Båg. Detta leder oss in på den sista och kanske mest intressanta trenden:

  • Narrativa förskjutningar i TV-serie berättandet. Arrested development var en Tv-serie som många älskade, men som hade få tittare. Alltså lades den ner med det gamla sättet att tänka på: tittare=reklamintäkter. Det är en serie som hjälpte fram flera karriärer, främst Jason Batemans och Michael Ceras. Den var inte helt lätt att ta till sig om man inte varit med från början. Nu produceras nya avsnitt åt Netflix. Alla avsnitten kommer läggas ut samtidigt. Men, upplägget kommer vara såsom Akira Kurosawas Rashamon – varje episod kommer vara utifrån en karaktärs synvinkel. Så i vilken ordning du ser avsnitten kommer spela roll för din upplevelse av serien. Med andra ord Tv-serien, uppmanar dig till att se alla 30 minuters avsnitt flera gånger, gärna på raken. Det kommer förmodligen bli olika narrativ för åskådaren. Detta är givetvis mycket spännande för oss som arbetar med berättande i alla dess former. För det som verkligen attraherar elever till Tv-serier är att de erbjuder bra berättelser. Hela säsonger kan allt mer ses som romaner där avsnitten är kapitel. Karaktärer kan i Tv-serier utvecklas på ett sätt de inte kan i film, där stereotypa framställningar ofta blir räddningen för filmskaparna. När allt fler ser serier i långa sammanhängande sjok kan man även mycket lättare låta berättelsetrådar gå över flera episoder eller presenteras i en episod för att tas upp flera episoder senare. Vissa serier med en tydlig egen ”mytologi” har ju gjort så sedan länge. Då krävs dock att serien har en stor fanbas som stannar kvar och följer med denna utveckling och är intresserade av ”mytologin”. Detta fungerade t.ex. med Lost men inte alls med Heroes. Frågan är hur framtidens Tv-serier kommer se ut? Vilka berättelser kommer berättas och hur kommer dessa berättelser konstrueras?

Tillbaka till rubriken –  kan vi verkligen fortfarande prata om TV? När vi börjar få TV-serier skapade för strömmande tjänster som Netflix och för all del HBONordic – hur kommer vi då se på TV – traditionell TV. Visst har många av oss strömmande tjänster kopplade till en TV-apparat – men många av oss har också dessa tjänster i datorn, mobilen, surfplattan, via projektor och TV-spel. Vi ser inte bara på Tv-serier på ett annat sätt, i stora sjok, när vi själva vill. Vi ser dom även via annan teknik än just TV-apparater. Tv-branschen har en spännande resa framför sig. Vi som publik kan bara just nu glädjas att det görs mer bra TV än någonsin. Kanske får vi snart börja kalla det något annat då plattformen (TV:n) ger efter för innehållet (serierna). Content is still king men är fortfarande the Medium the message?

Posted on mars 22, 2013, in IKT, MIK (Medie- och InformationsKunnighet), nedladdningar, Sociala medier, TV and tagged , , , , , , , , , . Bookmark the permalink. Lämna en kommentar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: