En liten övning i mediekritik – Husby och Instagramupploppen

I media sker redan mycket rapportering om Husby. Vi tänkte passa på att ge dig praktiska tips med hur du kan arbeta med frågorna utifrån ett mediekritiskt perspektiv.

Har media något ansvar för vad som händer i Husby? Efter fyra dagars händelser brukar media själva reflektera över sin medieroll. Så nu har media börjat reflektera.

I går var det ett reportage i Kulturnyheterna om retoriken i rapporteringen:
Se det här:

CapturFiles_277

http://www.svt.se/nyhetsklipp/kultur/article1245780.svt

I Aktuellt var det ett reportage om hur utländska TV-medier rapporterade om händelserna i Sverige.

Ni kan se inslaget i Aktuellt, det börjar 12:14 in i programmet:

CapturFiles_278

http://www.svt.se/aktuellt/se-program/23-5-21-00?autostart=true

Hur arbeta med detta i skolan?

En enkel övning – jämför hur liknande nyheter presenteras från olika medier, från olika områden, från olika tider.

Be eleverna titta på rapporteringen från Husby med omnejd.

Jämför hur rapporteringen ser ut i:

Kvällstidningar: Aftonbladet, Expressen

Dagstidningar: SvD, DN, Sydsvenskan

TV: SVT, TV4

Radio: SR

Vilka ord använder man för att beskriva händelserna: Jämför rubriker – ”Det känns som ett krig”, ”Nya natt av oroligheter” etc.

Vilka är det som står för rapporteringen? Varifrån kommer dessa personer? Kommer några av reportrarna från Husby med omnejd? Vilka är det som uttalar sig? Varifrån kommer dessa personer?

Titta på bilderna – vilka bilder väljer man att använda? Titta bara som ett exempel på bilderna ovan från Svt.

Jämför med tidigare rapportering:

SR har sammanställt sin rapportering här:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3230&artikel=5543630

Titta även på andra medier hur rapporteringen har sett ut över tid.

Jämför med andra områden:

Jämför med andra upplopp i Sverige i t.ex. Malmö och Göteborg. Hur har rapporteringen sett ut vid de tillfällena?

Skiljer sig rapporteringen beroende på var upploppen sker? Vilka ord används? Skiljer det sig om händelserna sker i områden med mycket etniska svenskar som Reinfeldt kallar dem, eller där personer bor med annan födelseort än Sverige? För att ta lokala Göteborgska exempel: Instagramupploppen skedde i Göteborgs innerstad – förortsbråken i Göteborg skedde i Frölunda, Tynnered, Gamlestaden, Biskopsgården m.fl.

Jämför vilka rubriker som användes i t.ex. Instagramupploppen med rubriker från Husby.

Jämför rapportering av bränder på t.ex skolor i mer välmående områden som Torslanda i Göteborg med veckans bränder i Stockholm med omnejd. Vilka ord används? Hur beskrivs händelserna och orsakerna?

Vill ni ha mer praktisk hjälp att arbeta med dessa frågor?

Använd dessa guider från Multimediabyrån/Skolverket:

http://www.multimedia.skolverket.se/Tema/filmiklassrummet/Se-och-prata/Nyhetsgranskning/

Använd er av sajter som:

Mediekompass: http://mediekompass.se/

Mediebruset: http://www.mediebruset.se/

UR om medier: http://www.ur.se/Tema/Kallkritik-genomskada-mediebruset

Medierna i P1: http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=2795

Här följer även två boktips på temat:

Sanningens många nyanser av Behrang Kianzad och Lasse Sandström

Förortshat av Johanna Langhorst

Posted on maj 24, 2013, in Böcker, Debatt, föreläsningar, lektionstips, mediekritik, Medietips, MIK (Medie- och InformationsKunnighet), MIL, Nyheter, Sociala medier, Tidningar, TV and tagged , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink. Lämna en kommentar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: