Serier den osynliga konsten – om Aldrig Godnatt och Vi är bäst

Att det görs filmer baserat på tecknade serier kan inte direkt vara okänt för folk idag. De flesta bygger på sk. superhjälteserier. Avengers, Spiderman, Batman, Superman, X-men m.fl. är stora och populära serier. Dessa tecknade serier har gjort tecknade serier stora inom populärkulturen.  I Sverige är fortfarande serier inget vidare stort. De flesta elever jag möter har inte läst någon av originalserierna till filmerna de ser. För dem är det snarare främst filmfigurer. Ännu knepigare blir det med serieförlagor som inte är superhjältar. Dessa album kallas oftast för Graphic novels på engelska. De finns inte ens ett vettigt ord för fenomenet på svenska. Grafisk novell ger lite konstiga associationer. Serieroman är ju lite bättre, men det framgår ju inte att det är en tecknad berättelse.

I USA har flera av dessa serieromaner blivit mycket bra och framgångsrika filmer. Berättelser som: V för Vendetta, Watchmen, Ghost town, Road to perdition, the Crow, A history of violence, Sin city är ju alla serieromaner. I Sverige, not so much. Detta trots att vi har en mycket lång och god tradition av tecknade serier i det långa formatet. Nu blir det dock kanske ändring? För nu kommer Coco Moodyssons ”Aldrig godnatt” som film. Förmodligen den första serieromanen som blivit långfilm i Sverige.

aldriggodnatt

Märkligt nog märks inte detta av i trailern till filmen Vi är bäst:

Det spännande med denna film är att den är väldigt trogen sin litterära förlaga. Har man läst serieromanen så känner man verkligen igen sig i filmens scener. Filmens regissör, tillika man till serieromanens författare Coco Moodysson, har ju gjort film av boken. Han har anpassat seriens friare form till filmisk dramaturgi. I filmens eftertexter ses scener som tydligt klippts bort från scener i filmen (och som finns i serien). Så vill ni och ska ni arbeta med bok och film finns här mycket spännande att arbeta med.

Hur översätts ett bildmedium – tecknade serien till ett annat – film?

Hur trogen är man sin förlaga? Vilka val har filmskaparen gjort då han gjort om serieromanen till film?

Berättarröst – vem är det som berättar? Vilka karaktärer finns och vilka funktioner har de olika karaktärerna i filmen/boken

Genre – hur berättar man i genre: serieroman vs. film?

Likheter/olikheter mellan berättelserna? Vad beror dessa på tror eleverna?

Vill ni läsa mer om Coco Moodysson läs gärna detta längre reportage från SvD: http://www.svd.se/kultur/coco-moodysson-hall-ut-bara-fortsatt-aven-om-folk-kastar-agg-pa-dig_8578422.svd

Som vanligt så vet ni väl att vi föreläser utifrån specifika filmer som Vi är bäst men även att vi erbjuder föreläsningar på temat bok till film.

Posted on oktober 8, 2013, in föreläsningar, Filmer, lektionstips, Medietips, MIK (Medie- och InformationsKunnighet) and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink. 1 kommentar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: