Revenge of the 70-talister. Om aktuella filmer som Vi är bäst, The World’s end, Känn ingen sorg och skolbiotips

Jag är 70-talist. När jag var ung och såg på film kändes det ofta som om att alla svenska filmer utspelade sig i Stockholm på 50-talet. Ett tag ville jag spränga SFI om de gav pengar till en ny film som var en barndomsskildring från 50-talet. Nu vet jag dock hur det känns. Allt är inte förlåtet, men denna sommar och höst är det 70-talisterna som tar tillbaka bioduken. I somras var den populäraste  svenska filmen: Känn ingen sorg. Och hela filmen var en lång nostalgifärd mot natt. Klubbarna man hängde på, musiken man spelade och vännerna man umgicks med – allt finns med i den filmen. När någon frågar om Känn ingen sorg passar som skolbio så har jag lite svårt att svara. Jag är för nära berättelsen. Det blir svårt att skilja på min nostalgi och mina minnen från att ha umgåtts i samma kretsar som Håkan Hellström och själva filmen. Har hört från ungdomar i gymnasieåldern att de gillar filmen. Så kanske står den på egna ben.

Denna vecka sätter dock 70-talist nostalgifaktorn in med full effekt. På fredag går två filmer upp som är omisskännligt motsvarighet till 50-tals skildringar av Stockholm. Den ena är Vi är bäst som vi skrivit om här.

Den andra filmen är den brittiska the World’s End. Tredje och sista delen i Edgar Wrights Cornetto-trilogi. Filmen utspelar sig i nutid men pekar väldigt mycket bakåt i tiden. För det handlar om 70-talister som i nutid försöker återupprepa en pubrunda från 90-talet då de just gått ut gymnasiet. Det är en film som är fylld av brit-pop musik från 90-talet. Läs gärna denna mycket underhållande artikel där filmens regissör går igenom filmens musikanvändning (med den ackompanjerande musiken).

Som 70-talist så sitter man redan vid filmens inledningsscen med ett leende från öra till öra när Primal Screams Loaded drar igång. Frågan är då denna: Är detta en lämplig film att arbeta med i skolan? Eller är den bara något för nostalgiker?

Svaret på den frågan är lite beroende på vad du undervisar i. För lärare som undervisar i engelska finns här en möjlighet att diskutera brittisk kulturhistoria. För filmen är som de andra två filmerna Shaun of the Dead och Hot Fuzz – amerikanska genrefilmer förlagda i brittisk miljö. Det gör dem riktigt intressanta att arbeta med. Sedan är filmen en genrelek och vill man lära sig och diskutera science fiction samt undergångsberättelser så finns det en del att plocka. Som jag skrev ovan – musiken förtjänar att diskuteras – kanske något för hugad musik/medielärare? Helt ärligt är det dock inte en skolbiofilm.

När jag föreläser för elever brukar jag fråga om de tycker som recensenter. Föga oväntat svarar de alltid – nej, det gör de verkligen inte! Som följdfråga brukar jag ha: Vad beror det på tror ni? Svaren brukar variera men till sist brukar vi komma fram till att det beror på att recensenter inte gillar berättelser skapade för barn och unga eftersom de inte behöver de berättelserna längre. Recensenter är som jag (ofta 70-talister) och gillar filmer och berättelser som berör vår åldersgrupp. Så filmer som sitter som en smock i magsäcken på mig senast Before Sunset är rätt ointressanta för dagens elever, eller t.o.m. väldigt ointressanta. Så ett litet tips som väljer filmer till t.ex. skolbio – försök ta av er 70-talist glasögonen och sätt på er 00-glasögonen och se om de ser samma sak i berättelsen som ni (eller jag i detta fall). För min erfarenhet är att glasögonen ofta ser olika filmer.

Posted on oktober 10, 2013, in föreläsningar, Filmer, lektionstips, Medietips, MIK (Medie- och InformationsKunnighet) and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink. 2 kommentarer.

  1. som på beställning kom även denna lilla film:
    http://www.svt.se/historieatarna/erik-haag-dansar-flashdance

  2. och så denna fantastiska musikvideo:

Kommentera

